1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Historie

Toneelvereniging Deest is tijdens de jaarlijkse vergadering van buurtvereniging ‘De Rietwoaiers’, in januari 1981 ontstaan.
Tijdens de eerste algemene ledenvergadering van 16 februari 1981 werd er een heus bestuur gekozen, bestaande uit Gerard Lucas, Sjaak Willems, Annemieke van Dinteren, Wilma Peters en Ellie Bouwman. De overige 7 leden waren ‘gewoon’ lid.

Ons eerste repetitielokaal was bij ‘Annie van Dot’ in de winkel, drankhandel Maas en Waal.

Daarna de jongensschool, een lokaal gehuurd. Die school stond toen aan de Teijssenstraat in Deest.
Nadat de nieuwe school ’t Klòsterhûfke gereed was, kwam de kleuterschool ‘de Zonnestraaltjes’  leeg te staan. Met hier en daar wat verbouwingen, zo werd er een zonder in gemaakt, een keuken ingebracht, er werden wat muren uitgebroken, een kantine gemaakt, een aantal etalage- poppen beschilderd en wat posters aan de muur werd het als snel een warm aangekleed hok.

Ons eerste decor was een verzameling van opgehaalde spullen, maar het zag er goed uit.  We waren dol- enthousiast en er werd al snel naar nog meer materiaal uitgekeken.
Met de vrachtwagen van de familie Weijs uit Bemmel, werd de schouwburg in Doetinchem leeggehaald, want die hielden opruiming.

We hebben wel eens in de kou gezeten. De kleedruimte van
’t Trefpunt was boven en er was geen verwarming. Het was er zo koud dat de ijspegels aan de binnenkant van het dakraam hingen!
Herman Bouwman tikte een paar kachels op de kop, die uitkomst brachten en warmte.

Het podium van ’t Trefpunt moest in die tijd ‘uitgeklapt’ worden. Een sterk werkje was dat, minstens 7 man moesten er aan te pas komen. Een probleem in ’t Trefpunt was het gordijn. Zou het gordijn wel of niet open gaan als je er aan stond te trekken? Geen nood! Vanaf de zijkant kon je er nog altijd met een 3 meter lange haak het gordijn naar de zijkant trekken als de touwen weigerde.
Door een initiatief van de toneelvereniging werden er als snel een aantal verenigingen uit Deest gevonden die wilde bijdragen in de kosten van een nieuwe gordijnrail. De rail doet nu nog steeds dienst voor alle verenigingen die van ’t Trefpunt gebruik maken.

We hebben in al die jaren al veel regisseurs gehad. Er is een regisseur die het langst bij de toneelvereniging betrokken is geweest, en die nog extra aandacht verdient. Dat is Henk Rutten en hij is tevens onze ere- lid.